donderdag 4 december 2014

Bijgerecht, een garalen `bootje`



Ik ben helemaal niet zo`n vis liefhebber. Hoewel ik het eten van vis wel steeds meer ga waarderen. Vooral gegrild of kort gebakken zoals ze dat bij `de Japanner` doen.Wat ik wel altijd lekker heb gevonden zijn garnalen. De lekkere Hollandse kleintjes. De lekkerste at ik op Texel toen ik met mijn moeder daar op vakantie was en we, natuurlijk, met een vissersboot mee zijn gegaan.  Thuis zelf pellen en met een beetje zout en peper....smullen!
Ik heb jaren geleden vreselijk gelachen met, of eigenlijk om een collega. Vlak voor we gezamenlijk op een beurs zouden staan gingen we met collega`s uit eten. Eén van hen bestelde vooraf een garnalen cocktail salade. Maar, zo verzocht hij, graag zonder saus want drank tijdens het werk dat kon écht niet! :-)
Dit recept is ook zonder drank maar zeker erg lekker!

Smakelijk!

Marineer gedurende een uur 200 gram garnalen in een scheut olie met een uitgeperste teen knoflook en wat peper en zout. Meng een scheut olijfolie, met een scheut rodewijnazijn, een theelepel honing , een paar druppels citroensap en wat peper en zout. De dressing! Was een handvol rucola sla en 1 rode paprika en snij de paprika in kleine blokjes. Snij ook wat bieslook en enkele blaadjes basilicum fijn. Meng dit en vul er vier witlof bladeren mee tot de helft. Roerbak de garnalen op hoog vuur kort en verdeel deze over de witlof schuitjes. Beetje zeezout er over en klaar!

Geen opmerkingen: